
Creditsafe integrasjon i Xsale
– Å kunne drive forretning uten risiko, er ren utopi
Mange norske bedrifter har manglende eller tungvinte kredittsjekk-prosesser, og en naiv holdning til risiko. Faren blir ofte oversett. Det ønsket Fabian Falch hos Xsale å gjøre noe med.
Tekst og Foto: Jamieson Pothecary / Plussfire Media
Det er sjelden et selskap får kun én betalingsanmerkning. Får de først én, har de i snitt seks anmerkninger. Dette er ekstremt viktig å fange opp så tidlig som mulig
– Jeg klarte ikke å bestemme meg for om jeg skulle bli gullsmed eller gå på gymnas. En kveld satte jeg og spilte poker med kompiser. Da veddet jeg at hvis jeg tapte, skulle jeg bli gullsmed. Jeg tapte …
Medgründeren i CRM-systemet Xsale, Fabian T. Falch, er forfriskende åpen og ærlig om sin fortid. Man skulle tro at mannen bak CRM-systemet Xsale har et usunt forhold til risiko. Tvert imot. Livets harde skole har lært ham mye.
– Man gjør gjerne alle feilene som står i boka når man er i oppstartsfasen. Ønsket om å levere er større enn sunnheten i å sjekke risiko og kundenes evner til å betale for seg. Da kan man fort tape penger, forteller Falch – klok av skade.
I likhet med risiko, anser de fleste ordet «lat» som negativt ladet og noe man skal unngå. Men for Falch er det nettopp disse ordene som er drivkraften bak CRM-systemet Xsale.
– Kjedelige repetitive oppgaver hater jeg. Det handler om å finne den enkleste og sikreste måten å gjøre ting på. Vi bestreber oss på å lage enkle arbeidsprosesser for late mennesker, som meg selv. Vi gjør det enklere, og gjerne mye enklere, sier Falch.

Effektiviserer arbeidsprosesser
– Norsk næringsliv er veldig transparent, med en stor grad av tillit, og lite svindel. Mange sier de både kjenner og stoler på sine kunder. Den tilliten kan fort straffe seg om du ikke følger med, forteller Falch.
Selv om det finnes kredittinformasjon gratis på nett, er det uoversiktlig, tidkrevende å søke i, og som regel utdatert.
– Skal du pålegge dine ansatte å ha en effektiv kredittsjekkprosess, må du gi dem gode verktøy for å gjøre det enklest og raskest mulig, sier Falch.
Løsningen ble integrasjon av Creditsafe i CRM-systemet Xsale. Med et enkelt tastetrykk kan alle Xsale-kunder få umiddelbar oversikt over kundens kredittrating og en kredittramme, i det samme systemet.
Avklar risikoforhold
Det er ikke til å legge skjul på at den pågående koronakrisen har lagt enormt press på norsk næringsliv. Men så langt har det store konkursraset mange finanseksperter spådde på forhånd, uteblitt.
– I en krise blir man mer kostnadsbevisst og må skjerme seg i enda større grad mot risiko. Da er det er desto viktigere å bruke et kredittopplysningsverktøy som Creditsafe, opplyser Country Manager i Creditsafe Norge, Per Fjærestad.
– En krisesituasjon er ikke nødvendigvis bare negativt for det norske næringslivet. Paradoksalt nok, har vi flere ganger sett at konkurstallene øker er det når det er økonomisk oppsving. Er det færre biler på veien, er det færre ulykker.
For når det er økonomisk nedgang, er man naturligvis mindre risikovillig
– Men det nytter ikke å installere boligalarm etter et innbrudd. Man må alltid sikre seg, påpeker, Fjærestad.

«Med Creditsafe sømløst innebygd i Xsale vises en fargekodet kredittrating på alle kunde-kortene. Et enkelt museklikk og man er oppdatert, og bedriften får en ramme med en anbefalt kredittgrense.»
Overvåking
Mange bedrifter er fortsatt livredd kredittopplysninger. Før i tiden sto det kun «ikke kredittverdig» hvis en bedrift hadde betalingsanmerkninger. Man kunne dermed bli unødvendig svartelistet fra næringslivet.
– Forretning uten risiko er en utopi. Det gjelder å ha et avklart forhold til risikoen. Nå merker vi med høy, moderat eller lav risiko, fortsetter Fjærestad.
Kredittopplysninger anses i dag som et viktig forretningsverktøy for å identifisere, verifisere, avdekke og forholde seg til risikoen. Med kontinuerlig kontroll på hvordan kundene betaler andre, er dette et enormt økonomisk sikkerhetsnett for bedrifter.
– Med Creditsafe kan man legge selskaper i en overvåkingsportefølje, og kunden får en mail når det skjer en utvikling, enten positivt eller negativt, forklarer Fjærestad.
Typisk varsellamper som bør tas hensyn til, kan være at det kommer et nytt regnskap, end-ring i styre og ledelse eller betalingsanmerkninger. Sistnevnte skyldes alltid en av tre ting: Vilje, evne eller systemsvikt.
– Vilje kan ofte ha med svindel eller betalingsmoral å gjøre. Evne er rett og slett manglende finansielle muligheter til å betale. Systemsvikt kan være at det tar tid å få fakturaer gjennom, noe som er typisk for store selskaper og utgjør liten risiko. Betalingsanmerkninger hos små selskaper skyldes som regel enten vilje eller evne, opplyser Fjærestad.
– Det er sjelden et selskap får kun én betalingsanmerkning. Får de først én, har de i snitt seks anmerkninger. Dette er ekstremt viktig å fange opp så tidlig som mulig.
«Skal du pålegge dine ansatte å ha en effektiv kredittsjekkprosess, må du gi dem gode verktøy for å gjøre det enklest og raskest mulig»
Begrens tap
Selv for bedrifter som Xsale, som ikke leverer et fysisk produkt, kan tapet blir stor hvis betalinger uteblir.
– Xsale tar i utgangspunktet ganske høy risiko ved å selge tjenesten sin på faktura, til foretak som ikke har så god økonomisk standing. Men risikoen for oss hvis de ikke betaler er ikke så stor, da stenger vi bare tjenesten for dem. Likevel, vi bruker mye tid og ressurser på nye kunder. Har de ikke hensikt til å betale, blir det fort dyrt, forklarer Falch
Med Creditsafe sømløst innebygd i Xsale vises en fargekodet kredittrating på alle kunde-kortene. Et enkelt museklikk og man er oppdatert, og bedriften får en ramme med en anbe-falt kredittgrense.
– Det er et sikkerhetsnett for kundene. Er det ikke grønt lys, kan man ta en titt og vurdere selv. Det hjelper ikke at kunden er søkbare og kredittverdige, hvis grensen er 5000 kroner og du skal selge for 10 000 kroner. Creditsafe gjør det lettere å ta forholdsregler og å forholde seg til risikoen, påpeker Falch.

Kredittsjekk bygger tillit
– Jeg har gått fem på selv. Når det går for fort og prisen ikke spiller noen rolle, da er det fare på ferde. Det er ytterst få som ikke bryr seg om pris, advarer Falch.
– Å ta en kredittsjekk er ikke noe man skal frykte, det burde være like naturlig som håndvask etter dobesøk. Det er ikke å mistro, men en verifisering av evnen til å gjøre opp for seg som underbygger tilliten til kunden. Bedriftens CV på en måte. Skal man ansette noen, ringer man alltid referanser. En kredittsjekk er akkurat det samme, opplyser Falch.
Men for en som er selverklært lat og allergisk mot repetitive oppgaver, blir fristelsen ved å ta en stor risiko innimellom uimotståelig.
– Til helgen skal jeg spare energi på å få barna til å rake løv i hagen. Risikoen er høy for at jeg må punge ut for pizza og brus, men den risikoen tar jeg gjerne, avslutter grunderen.

10 tips for å sikre deg mot økonomisk risiko
- Kredittopplysninger anses i dag som et viktig forretningsverktøy for å identifisere, verifisere, avdekke og forholde seg til risikoen. Bruk det!
- Vit alltid hvem kunden din er, og ta alltid kredittsjekk før du inngår en handel.
- Følg med kontinuerlig. Selv en gammel og trofast kunde kan by på utfordringer.
- Risiko er sunt, men ta forholdsregler rundt hvor stor risikoen faktisk skal bli.
- Kredittsjekk er en del av et sunt kundeforhold, ikke være redd for det!
- Effektivisere arbeidsprosessene dine og gi de ansatte gode verktøy for å ta kredittsjekk. CRM-systemet Xsale med Creditsafe-integrasjon er et godt eksempel.
- Har kunden fryktelig dårlig tid, og prisen ikke spiller noen rolle, så er det fare på ferde!
- Betalingsanmerkninger skal tas hensyn til, sjekk alvorlighetsgraden og type.
- Hold deg kontinuerlig oppdatert på kundene din ved hjelp av overvåking.
- Husk dominoeffekten. Følg med på kundenes leverandører og kunder. Mister kunden din en stor kunde, kan de fort dra med seg andre.