Hvordan integrasjonen mellom Tripletex og Xsale-CRM fungerer i praksis (api)
Xsale CRM
CRM står for «customer relationship management» og har som mål (normalt) å hjelpe selskaper med å administrere salgsprosessen både før og etter salg. Dette såkalte CRM-systemet brukes nu ofte for tiden som et SaaS-basert system, og som kort sagt betyr «software as a service» (programvare som en tjeneste) og er basert på at applikasjonen er nettverksbasert og ikke en plattform du installerer på datamaskinen din.
Vi kaller systemet vårt internt for Xsale CRM+, da vi har API / integrasjoner med mange regnskapssystemer, eksempel som Tripletex & PowerOffice GO. Dette betyr at vi i Xsale ofte knytter hele verdikjeden fra å være en CRM til å bli et funksjonelt ERP-system (Enterprice Resource Planning).
Slik fungerer det:
Dataflyten mellom systemene kan gå begge veier hvor man kan tilpasse integrasjonen basert på behov. Det mest vanlige er at nye ordre og/eller fakturaer sendes til Tripletex sammen med kundedata. Selve overføringen foregår via få tasteklikk direkte i Xsale.
Hvilke bedrifter kan da passe til våre integrasjoner:
Her vil vi selvfølgelig si alle, men alle IT-systemer har mer eller mindre tydelige segmenter, og vi ønsker å løfte tre av dem.
Det første segmentet er kanskje implisitt, da alle som har regnskapssystemene Tripletex, PowerOffice, men også 24/7 Office, Mamut og Visma passer oss.
Det andre segmentet er serviceteknikere, da de ofte trenger et enkelt «på farten» – system som løser hverdagslige ting som å se hva de ville gjøre i løpet av dagen, med hvem og hvilke spesifikasjoner som gjelder for den aktuelle ordren. Noen ganger kan det også hende at ordren må endres i form av mersalg eller ekstra arbeidstid.
Det siste segmentet er IT-selskaper og konsulenter, da systemet vårt kan etablere rutiner i form av «tickets», eller saker som lar sluttkunden enkelt se hva som skjer med deres spesielle supportspørsmål eller maskinvarereparasjon. Ettersom mange av kundene våre jobber som IT-konsulenter, hjelper våret CRM-system til med å etablere nye konsulenttimer mens du er på farten. Vi har også muligheten for de som har lange og trofaste kundeforhold å lage en kundeportal der alle ting som er koblet til kunden kan oppsummeres. I vår kundeportal kan du også la kunden bestille sine standardprodukter eller lage nye supportsaker.
Vill du vite mer om CRM-systemet vårt, se video nedenfor.