XSALE CRM
Norsk Tele og Data + Xsale
Norsk Tele og Data har hatt en sterk vekst siden de startet opp for kun to år siden. Det ble derfor nødvendig for bedriften å bytte CRM-system.
Tekst og Foto: Katarina Fjeld
De ansatte hos Norsk Tele og Data har ikke ligget på latsiden de to siste årene. Det har vært hektisk for den lille bedriften på Lørenskog, som har over fordoblet omsetningen fra de startet opp i 2022. Eier og dagligleder, Terje Sommerstedt, snakker entusiastisk om deres reise i IT og telefonibransjen.
– For å komme raskt i gang kjøpte jeg et selskap som drev med reparasjon av mobiltelefoner. Fordi det er en utgående fase, konverterte jeg bedriften til Norsk Tele og Data.
– Vi trodde at mesteparten av businessen vår kom til å være innenfor mobilabonnement, men data og IT-biten har blitt en betydelig større andel av businessen enn det vi hadde forventet.
Full pakke
Sommerstedt forklarer at konseptet er at du med en liten eller mellomstor bedrift skal slippe å handle rundt på forskjellige steder. Norsk Tele og Data leverer det du trenger, ferdig satt opp og klart til bruk. De kan rett og slett være din bedrifts telefoni og ITavdeling.
– Vi tar oss av telefoner og mobil abonnement, pcer og også programvarene på maskinene. Det er mange eksempler på bedrifter som går til innkjøp av telefoner og pcer som blir overrasket over tiden det tar før alt er på stell. Det er tidskrevende.
– Når vi leverer pcer så er maskinen ferdig satt opp til bedriftens policy. Det er lagt inn brukere og e-postadresser. Når du pakker opp pcen så er den så klar den kan være. Du kan også være trygg på at sikkerheten blir ivaretatt, fordi vi setter opp en del retningslinjer, opplyser Sommerstedt.
Mange ser gevinsten og tidsbesparelsen det er å bruke en bedrift som Norsk Tele og Data.
– Kundene våre benytter seg gjerne av mer enn en tjeneste fra oss. Det vil si, de begynner for eksempel med mobilabonnement og deretter hiver de på for eksempel IT, videoovervåking eller adgangskontroll. Det betyr jo at vi har gjort noe riktig, smiler Sommerstedt stolt.
– Fordi vi har hatt større leveranse på IT enn det vi hadde sett for oss, har Xsale vært redningen. Vi skjønner faktisk ikke hvordan man kan klarer seg uten.
«Når du skal bytte et system så har du noen haker som skal hukes av, Xsale huker av 10 av 10 for oss»
En nødvendig prioritering
Norsk Tele og Data har egentlig ikke hatt tid til å skifte CRM-system, men på grunn av veksten de har hatt så de seg nødt til å prioritere utskiftningen. Det har de ikke angret på.
– Alt vi gjør i Xsale synes i Tripeltex som er regnskapssystemet vi bruker. Det gjør at jeg kan se hvor mye hver ansatt tjener, som igjen gjør det lettere i henhold til lønnsfordeling og provisjonsmodell.
– Vi har ikke sett noen andre CRM-systemer som har mulighet for lage bundlepakker. Vi kan si eksempelvis at under it-tjenester, så kan hardwear, sikkerhet og IT-drift være en bundlepakke. Selv ikke engang dyre komplekse datasystemer kan tilby dette. Xsale får det til i kombinasjon med et billig regnskapssystem. Du får veldig mye for lite penger.
Sommerstedt mener at dersom en bruker funksjonene i Xsale riktig, så kan en faktisk spare penger på dataen man får, og verdien disse dataene har for bedriften.
– Xsale tenker som oss. Kundene våre skal kunne fokusere på det de er gode på. Vi er her for å gi tips, råd og sørge for at kundene våre kan yte mer.
– Når man kjøper et produkt er det fort gjort å glemme de prosessene som kommer ved siden av. Tid er penger.
Det er ikke «nice to have» det er «need to have»
Det er mange bedrifter som kunne hatt nytten av å ta en liten titt inn i fremtiden, det mener Sommerstedt han kan med spesielt én funksjon i Xsale.
– Vi bruker blant annet en funksjon som heter «Krystallkule». Ved å trykke på en knapp kan vi faktisk se stipulert inntjening for det neste året.
Med denne informasjonen kan Sommerstedt forhandle bedre priser hos de forskjellige leverandørene, fordi han kan gi mer konkrete tall på hvor mange lisenser Norsk Tele og Data kommer til å selge i løpet av det neste året.
– Vi selger en del løpende avtaler. Tidligere så har jeg måtte prøve å estimere inntjening, utenom å vite innkjøpspris. Det er vrient. Med Xsale får jeg estimert inntjening det neste året, basert på de abonnement-fakturaene vi har nå.
– Det er så mange gode funksjoner, så for oss er ikke Xsale «nice to have» det er «need to have». Når du skal bytte et system så har du noen haker som skal hukes av, Xsale huker av 10 av 10 for oss.
En titt på fremtiden
– Ja, det var den fine «Krystallkula» da – det tyder på at vi kan se lyst på fremtiden, ler Sommerstedt.
– Vi er i en fase hvor vi har en god grunnmur, med faste support og IT-avtaler. Det er mye enklere for oss å ha ambisjoner om vekst i tiden som kommer. I starten må man som leder være med i alle ledd, og det har gått utover selgerne som hadde fortjent å få bedre oppfølging. Nå har vi i tillegg hjelp av gode systemer.
Hos Norsk Tele og Data er de opptatte av arbeidsinkludering og ikke minst at alle skal ha det gøy på jobb.
– Vi skal bli enda bedre på det vi er gode på, vi skal ha mer kursing og mer internopplæring. Vi har ansatt noen som kommer fra Nitor, som er en arbeidsmarkedsbedrift som hjelper mennesker som har havnet utenfor arbeidslivet. Vi har ansatte på utplassering og vi har læringer med i systemet. Vi er veldig opptatte av at utenforskap skal bli innenforskap.
– Vi skal fortsette å ha det gøy på jobb! Det gjelder også når vi er ute blant kunder. Du har en jobb du skal utføre, men jeg mener det utgjør en stor forskjell dersom du gleder deg til å dra på jobb.
– Det er det vi opplever hos Xsale også. Måten de opererer på gjør at vi bygger en helt annen relasjon. Det blir noe annet enn bare jobb. Vi er veldig trygge på at dette kommer til å være riktig produkt og tjeneste for oss fremover. Xsale kan vi anbefale.
Sommerstedt og de andre ansatte i Norsk Tele og Data har fått til veldig mye på kun to år, og det er ingen tegn til at de skal gire ned med det første. Med Xsale på laget står de støtt på veien mot sine mål.
– Det er viktig å få frem at Xsale er kjempegode på oppfølging og opplæring av systemene. Det fikk jeg beskjed om å si av kollegaen min, så da er det veldig bra, avslutter Sommerstedt med et smil.
«Vi er veldig trygge på at dette kommer til å være riktig produkt og tjeneste for oss fremover. Xsale kan vi anbefale»