ComPartner Teleteknikk
I Compartner har de et utrykk de kaller for fem ganger ni – 99,999% oppetid. Når du kjøper en tjeneste av dem så skal du vite at det virker.
Tekst og Foto: Katarina Fjeld
«Xsale er jo vår livsnerve, for det er der vi har all informasjonen»
Compartner ble startet i 2001 da den revolusjonerende IP-telefonien var på vei til å ta Norge med storm. Etterspørselen ble etter hvert stor på bedriftsmarkedet. En ny verden hadde åpnet seg og Ole Seipajærvi var klar for å være med på reisen.
– Når jeg begynte så var jo telefoni fortsatt en tjeneste hvor vi satt ut bordtelefoner og når det var lynnedslag så måtte vi ut å bytte kort manuelt. Det var veldig mye «handson hardware». Da IP-telefonien ble den store «hypen», som det ble, så fant vi ut at vi måtte endre litt på produkt strukturen, forklarer partneren i Compartner Teleteknikk.
– Heretter ble det mye mer «software» baserte tjenester. Vi flyttet mange kunder inn i våre skybaserte servere. Senere har vi også begynt å bruke Microsoft og Google sine serversentere, for å kunne realiserer de tjenestene som sluttkunden trenger.
Ole Seipajærvi
ComPartner Teleteknikk AS
Mer enn en telefonsentral leverandør
Ballen begynte å rulle for Compartner. Telenor og Hafslund Telekom kunne ikke levere summetone på annet enn sin egen fiber eller infrastruktur. De trengte en tredjepartner.
– Det ble Compartner da, smiler Seipajærvi.
Compartner fikk en pangstart da de begynte å montere IP-telefoni for de store kundene til Hafslund Telekom.
– Jeg synes det var veldig spennende å gå inn i sluttbrukermarkedet, for å få innsyn i hva det er kundene egentlig trenger.
Mye har skjedd siden den gang og Compartner fokuserer i dag på å levere komplette tjenester. Som bedrift skal du være trygg på at du får en løsning som er tilrettelagt bedriftens behov.
– Vi har gått fra å være en leverandør av telefonsentraler, til en bedrift med levering av tjenester som alle bedrifter trenger. Et eksempel er en bedriftskunde med under 20 brukere. Da leverer vi fiber, fordi de trenger internett, vi gjør brannveggen og vi leverer pcer til brukerne i bedriften. I tillegg til mobiler og telefoniløsningen. Vi har bedre marginer og sover bedre av å levere komplette løsninger for bedrifter, sier Seipajærvi.
Liten bedrift, stor kundebase
Compartner har opparbeidet seg en stor kundebase fra sitt kontor sentralt i Moss. De er kun tre mann, men de har opptil 2000 brukere «worldwide».
-Vi har fokusert på at de tjenestene vi leverer alltid skal funke. Vi har et uttrykk som vi kaller for fem ganger ni – 99,999% oppe tid. Det får vi til ved å organisere flere serverparker sånn at vi har redundans. Dersom den ene serveren går ned, så kommer den andre opp igjen, og informasjonen speiles mellom serverene. Det er det som er gevinsten med å bruke oss, påpeker Seipajærvi.
-Vi er avhengige av automatisering og at vi jobber effektivt. Vi har mange store konkurrenter, sånn rent fysisk. Fordi vi er tre mann så må vi prøve å jobbe smart. Det hjelper Xsale oss med.
God kontroll på all informasjon er vesentlig for gutta i Compartner.
-Xsale er jo vår livsnerve, for det er der vi har all informasjonen. Alt i fra hvor i verden serveren er og informasjon om pålogginger, til oppfølging av brukere og utfordringer de eventuelt har. Vi lager saker og følger de gjennom Xsale løsningen.
Et samarbeid over lang tid
Compartner og Xsale har vært gode sparringspartnere i mange år. For ti år siden gikk de sammen for å lage IP-telefoni integrasjonen til Xsale. Seipajærvi forklarer hvordan den fungerer:
– Denne integrasjonen er en ringebot som du kan sette i gang hvis du trenger utgående salg. Du lager ringelister og når du trykker på startknappen så ringes det ut til de kundene du har lagt til på listen. Den er integrert med vår telefonløsning.
– Jeg mener vi også var den første kunden til Xsale som tok i bruk Tripletex integrasjonen, som er faktureringsløsningen vår. Det er ikke akkurat konvolutt-bretting slik det var i gamle dager.
Jobben til Seipajærvi er enklere både på kontoret, men også ute hos kunden når han alltid har CRM-systemet tilgjengelig.
– Vi bruker saker i Xsale hvor vi skriver notater på hva vi gjør hos kunden, i tillegg til dato og klokkeslett. Da kan jeg bare gjøre om den saken til en ordre, så er jobben nesten ferdig. Det er super smart.
Seipajærvi forteller videre at de har brukt Xsale i 11 år og at det ikke vil bli aktuelt og bytte til en annen aktør.
– Vi har fått tilbud fra andre konkurrenter av Xsale i omtrent samme prissjiktet, men deres CRM-system er rett og slett ikke like smidig.
– Jeg var hos en kunde av Xsale på tirsdag, som hadde en del skreddersydde ønsker og de hadde fått alt tilpasset sin bedrift. Det er imponerende hvordan de klarer å snu seg rundt og lage de tilpasningene som trengs.
Veien videre
Seipajærvi er spent på fremtiden. Utviklingen går fort og det gjelder å holde seg fast i svingene.
– Nytt for oss er at vi har fått direktoratet for nødkommunikasjon i vår kundebase. I moderne biler så har du en SOS knapp, som setter opp en telefonsamtale til nærmeste brannsentral dersom airbagen utløses. Den telefonsamtalen går gjennom vår løsning som vi har realisert for direktoratet, opplyser Seipajærvi stolt.
– Vi har også nettopp blitt sentralt godkjent av norsk helsenett. Nå kan vi levere telefoni tjenester til alt i fra små legekontorer til store sykehus. Vi får se hva fremtiden bringer, men jeg er veldig optimistisk.
I tiden fremover skal Compartner også fokusere enda mer på eksisterende kunder. Seipajærvi legger til viktigheten av å ha hjelp av CRM-systemet.
– Vi har et mål om å skulle følge opp eksisterende kunder enda tettere og da er det vesentlig at vi har Xsale.
– Det er veldig lett å lage kampanjer og ta ut et utvalg på hvem som kjøpte hvilke typer produkter. Vi bruker veldig ofte tags på vårt produktsortiment, slik at vi enkelt kan ta ut rapporter for å lage en ringekampanje eller en e-postkampanje. Vi kommuniserer ganske knallhardt gjennom Xsale.
Compartner har klart å utnytte sitt potensialet til det fulle, til tross for store forandringer i bransjen. Med Xsale på laget står de godt rustet for veien videre.
– Vi prøver å følge med i tiden. Xsale hjelper oss med å forenkle prosessene hele veien, avslutter Seipajærvi.
«Vi har fått tilbud fra andre konkurrenter av Xsale i omtrent samme prissjiktet, men deres CRM-system er rett og slett ikke like smidig»