NORSK LYDTEKNIKK AS
Som liten distributør og grossist med et relativt stort sortiment, er bedriften avhengig av et verktøy som effektiviserer arbeidsdagen – Xsale er CRM-systemet de ikke visste at de trengte.
Hverdagen er hektisk for den mindre bedriften i Drøbak. Deres arbeid er omfattende og det er mange oppgaver som skal utføres i løpet av en dag.
Grossisten leverer høykvalitets lydutstyr til installatører over hele landet, men også komplette løsninger inkludert prosjektering og dokumentasjon. I tillegg til planlegging av lager og logistikk, teknisk oppfølging og service. De er ekslusiv importør av merkene de leverer i Norge, som betyr bred kommunikasjon med produsenter over hele verden.
«Vi har et stort sortiment og vi utfører mange oppgaver, så det og effektivt kunne følge opp mange kunder og saker samtidig er viktig for oss. Vi ønsker å være minst like effektive og profesjonelle som våre større konkurrenter,» sier gründer og eier, Bjørn Fjeld.
Xsale har vært en «game-changer» når det kommer til å håndtere leads og organisere dokumentasjon for Norsk Lydteknikk.
«I vårt felt er det vanlig at prosjekter tar veldig lang tid – opptil flere år. Når kunden ringer etter 2-3 år, må vi ha rask tilgang til informasjonen vi la inn i systemet den gang. Sømløs dokumentasjon er nøkkelen for oss».
Katarina og Bjørn Fjeld
Norsk Lydteknikk AS
Da Bærum kommune investerte i nytt friidrettsanlegg på Rud var Norsk Lydteknikk AS leverandør av speaker og musikkanlegg. De sørget også for at anlegget oppfyller Norges Friidrettsforbunds krav til baner, sekretariat bygg og tribuneanlegg (inkludert tekniske installasjoner).
Den nye arbeidshverdagen
«Heldigvis har jeg nesten glemt hva vi gjorde før vi tok i bruk CRM-systemet til Xsale, ler Bjørn. Det er mange leads som har aldri har blitt noe av, fordi vi rett og slett ikke har hatt kapasitet eller et velfungerende system».
Xsale har gitt bedriften et solid fundament for vekst. Alle ansatte vet hvor informasjonen finnes og bruker samme verktøy slik at oppdaterte opplysninger deles umiddelbart. Det inkluderer kundeopplysninger, saker og leads.
Tilbudene er utformet slik at viktig informasjon legges til automatisk, i tillegg er det en link til hvert enkelt produkt i nettkatalogen. På denne måten kan kunden søke etter utfyllende informasjon når de vurderer tilbudet.
«Vi får mye skryt for oversiktlig og smakfullt utseende på tilbud, og det er jeg helt enig i – de ser skikkelig profesjonelle ut. Vi priser ofte flere alternative løsninger til noen av produktene i selve tilbudet,» foklarer Bjørn.
De ansatte ved Norsk Lydteknikk har opparbeidet seg kunnskap gjennom 20 år, og det er vesentlig for dem å kunne videreføre denne kunnskapen. Da vet de at de fantastiske kvalitetsproduktene, brukes riktig.
«Dagens oppsett av tilbud, med tilbehør og alternativ, gir viktig informasjon som er god læring til våre forhandlere,» sier Bjørn.
Da Bærum kommune investerte i nytt friidrettsanlegg på Rud var Norsk Lydteknikk AS leverandør av speaker og musikkanlegg. De sørget også for at anlegget oppfyller Norges Friidrettsforbunds krav til baner, sekretariat bygg og tribuneanlegg (inkludert tekniske installasjoner).
Orden i sysakene
Gründeren er entusiastisk når han forteller fordelene det er for bedriften å ha orden i sysakene. Det er mye tid å spare på å effektivisere arbeidsoppgaver som tidligere har vært tidskrevende.
«E-post markedsføring! Det har alltid vært hodebry for meg, sier Bjørn. Vi bruker også Xsale til e-postmarkedsføring. Nå har vi funnet en god flyt, takket være deres integrerte epostfunksjonalitet».
Bjørn foklarer at de likte løsningen til Xsale umiddelbart, men etter at de tok i bruk systemet er det enda bedre enn de kunne sett for seg.
«Vi ser at vi stadig har en prosess hvor vi oppgraderer fortløpende hvordan vi fremstår ovenfor våre kunder, og det skaper mersalg» avslutter han».
Norsk Lydteknikk leverer tilpassede lydanlegg for de fleste formål. Porteføljen strekker seg fra lyddusjer og retningsstyrte høyttalere for utstillinger og reklame. Til mer standardiserte løsninger for AV-rom, auditorier og showrom. Et av deres viktigste markeder gjennom mange år er lydanlegg for arenaer både inne og ute. Grossisten har de siste årene relansert Mipro trådløse mikrofoner, og etablert det som et av de ledende merkene i Norge.
«Nå ser vi at vi har mulighet for å ekspandere ganske betydelig, fordi vi har rammeverket på plass til å utvikle oss videre»
– Eier og gründer, Bjørn Fjeld