Møt ildsjelen og Din boligstylist-gründeren Siri Therese Haust:
– Interiør-eventyret
Fra student til millionomsetning. Rådet fra gründeren Siri Haust er enkelt: Har du først bestemt deg, er det bare å kjøre på.
Tekst og Foto: Jamieson Pothecary / Plussfire Media
Vi ønsket et skybasert CRM-system med all informasjon samlet i ett og samme system, og som fungerte like bra på PC som på mobil. Det var det kun Xsale som kunne tilby
– Jeg er veldig kreativ, og er nok egentlig en gründer i sjelen. Om jeg hadde startet i en annen bransje istedenfor boligstyling spiller ingen rolle. Jeg hadde nok fått det til uansett, forteller partner og daglig leder i Din boligstylist AS, Siri Therese Haust lattermildt.
Den energiske gründeren er ikke kjent for å gjøre ting halvveis, og innrømmer selv at når hun først setter i gang med et prosjekt, er det «alt eller ingenting». Nettopp denne lidenskapen for å lykkes, kom godt til nytte i starten av karrieren.
– Jeg gikk interiørdesign, og på slutten av studiet begynte jeg å søke jobb uten å få napp. Først da jeg skulle selge min egen bolig i samme periode fikk jeg idéen, forteller Haust.
Din boligstylist ble grunnlagt i juni 2012, den samme dagen Haust avleverte eksamen i interiørdesign. Målet var enkelt: Å klare å sysselsette seg selv, og ha det gøy. Men for en gründersjel som ikke klarer å gjøre ting halvveis, er det ikke helt overraskende at pilene pekte fort oppover.
– I starten var det to skritt fram og fem tilbake, og mye hardt arbeid. Men det var lærerikt og moro. Jeg trives godt med å gi jernet. De to første årene gikk det veldig bra, og i 2015 sa det bare pang. Siden har jeg ansatt to til tre nye personer årlig.
I November 2019 fusjonerte Din boligstylist med konkurrenten Deko Interiør.
– Vi har hatt vekst og økt etterspørsel hele veien, og det var helt naturlig å slå oss sammen med Deko Interiør og bli enda større. Alle målene vi satt oss med fusjonen har vi oppnådd. Og selv gjennom koronakrisen har vi utvidet med flere tjenester, forteller Haust fornøyd.
Orden i kaoset
– Jeg er kreativ, og har orden på ting. Jeg kan fint sitte og jobbe med fire forskjellig tanker og bakgrunnsmusikk oppe i hjernen min, samtidig som jeg får ting gjort, humrer Haust.
Selv en energisk gründersjel som er vant med å sjonglere mange baller i luften på en gang, trengte hjelp med logistikk og kommunikasjon. Sterk vekst og mange ansatte på ulike lokasjoner skapte et behov for et fleksibelt CRM-system som kunne tilpasses og utvikles etter bedriftens behov.
– Vi ønsket et skybasert CRM-system med all informasjon samlet i ett og samme system, og som fungerte like bra på PC som på mobil. Det var det kun Xsale som kunne tilby, opplyser Haust.
Din boligstylist tok i bruk Xsale først i 2018, og merket fort at hverdagen ble betydelig forenklet.
Full kontroll på logistikken
– Det er essensielt for stylistene å ha et enkelt arbeidsverktøy. Det får de med Xsale på mobil. I forhold til en PC er mobil raskere, enklere, og har alltid dekning. Slik jobber de mer effektivt, og jeg tror ikke stylistene har åpnet Xsale på PC-en en gang, forteller Haust.
Fra kontoret holder Haust totaloversikt. Med tilbudsmaler lagt i Xsale, er det kort vei fra befaring til tilbud og godkjenning fra kunden, gjennom digital aksept.
– Xsale gir alle oversikt på alle prosjektene til enhver tid. Med over 600 stylinger, og 500 interiørveiledninger i 2020, er det viktig med stålkontroll på logistikken.
– Alle kan søke i prosjektet og se all informasjon uansett hvor man er. Korrespondanse, befaring, instruksjoner for adkomst til boligen, kontaktperson – alt sammen. Det er fryktelig mange ledd, men alt er loggført og tilgjengelig i Xsale. Og slik holder vi orden, forteller Haust.
God kontroll på kommunikasjon og logistikk gjør Din boligstylist mer fleksible og rustet for uforutsette endringer.
– Det ikke alltid den samme som skal hente stylingen når jobben er utført, enten på grunn av sykdom eller logistikk. Ved å loggføre all styling med bilder, og notater, i Xsale, kan en annen enkelt ta over prosjektet. Dette sikrer at vi får med alt, og enda viktigere – at vi ikke tar med noe som ikke tilhører oss. I disse koronatider, er dette gull verdt, påpeker Haust.
Og når prosjektet er gjennomført, gjør sømløs integrasjon mot Tripletex at fakturering er kun et tastetrykk unna.
«Xsale har optimalisert systemet for oss, med våre begreper, kategorier og frister.»
Rigget for fremtiden
– Det var få som drev med boligstyling helt fram til omlag 2012 da det eksploderte, og markedet er fortsatt i vekst. Lyset har gått opp for folk, og de fleste ser nå på det som en investering i forbindelse med boligsalget, og ikke en ekstra utgift, opplyser Haust.
Selv om kundene strømmer til Din boligstylist, har Haust energi til overs for å løfte blikket og se mot fremtiden. Din boligstylist tilbyr i tillegg til boligstyling, interiørkonsulenttjenester for bygg-, oppussings- og innredningsprosjekter. Og nå, som en av de første innen interiørdesign, har Din boligstylist tatt i bruk VR-teknologi (Virtual Reality).
– Jeg kommer inn i et rom og klarer enkelt å visualisere hvordan alt skal være. Men ikke alle har den egenskapen, og de må vi hjelpe. VR-teknologi lar kunden se hele prosjektet visuelt fremstilt, ferdig innredet og med alle detaljene. Genialt, og det ser virkelig ekte ut!, mener Haust.
For en raskt voksende, moderne bedrift under stadig utvikling, er det viktig at CRM-systemet også kan tilpasses i takt med endringer i bedriften.
– Xsale har optimalisert systemet for oss, med våre begreper, kategorier og frister. Vi har hatt behov for noen endringer for å tilpasse systemet til bedriften vår, og tett kontakt med utviklere og mulighet til å ta raske beslutninger er viktig for oss. Xsale har levert hver gang vi har spurt, og vi kommer alltid i mål, forteller Haust glad.
«Det er essensielt for stylistene å ha et enkelt arbeidsverktøy. Det får de med Xsale på mobil.»
Interiørråd
Selv om den talentfulle gründeren lever av interiørstyling ved salg av bolig, konsulenttjenester og en nettbutikk i vekst, har hun ikke mistet bakkekontakten.
– Jeg fikk ny bolig selv i fjor sommer, og akkurat nå er det ganske bra stylet hjemme hos meg. Men det blir kanskje ti år til neste gang jeg gidder å fornye, forsikrer Haust.
Å følge med på de alle nyeste trendene er bare slitsomt og dyrt, advarer Haust. For de som har tenkt å bli i boligen sin en stund, har hun et godt råd.
– Puss opp etter en stil som du har lyst til å holde på en stund, og forny heller enkle småting underveis, slik at du ikke går lei interiøret, anbefaler Haust.
Heller ikke de som skal selge trenger å tenke at alt må byttes ut i forkant av et salg.
– Det er en myte at man skal fjerne alt når man selger. Ofte holder det med en del-styling, der vi rydder og bytter ut enkelte elementer, for å gjøre boligen attraktiv for flest mulig.
Spennende fremtid
– Vi går en spennende fremtid i møte. Nylig ansatte vi en fagansvarlig og kreativ leder, og en salgs- og markedssjef. I tillegg til VR-satsing, forventer vi vekst i nettbutikken og har en del tjenester vi vil utvide.
2021 håper jeg kommer til å bli veldig bra, forsikrer Haust.
Heller ikke CRM-systemet skal forbli urørt. Haust har planer om å utfordre utviklerne i Xsale om å tilpasse systemet i enda større grad.
– For eksempel er det i dag de som er på befaringen som oppretter saken, deretter er det en på kontoret som lager tilbudet. Om stylistene kunne lage tilbud direkte i Xsale på mobil, gjennom tilbudsmaler, så ville det spart oss for dobbelt arbeid.
Og én ting er sikkert. Med Xsale i ryggen og en stå på-vilje uten sidestykke, er det ingen tvil om at eventyret Din boligstylist vil fortsette i den samme, positive retningen.
– Det er det som er å være gründer – å bare kjøre på, avslutter Haust.
«Det er fryktelig mange ledd, men alt er loggført og tilgjengelig i Xsale. Og slik holder vi orden»